Vorige week vertelde ik dat er veel manieren zijn om kilo’s kwijt te spelen, maar dat je toch vooral minder calorieën moet eten dan je nodig hebt.

Ik zei ook dat het beste dieet er één is dat 1) je effectief volgt 2) je ook kan blijven volhouden.

Dat was de korte uitleg. Klinkt simpel hé? In theorie is het dat ook, maar de praktijk is iets ingewikkelder.

wat is het beste dieet

Calorieën zijn niet het enige wat telt!

Calorie-arm is niet noodzakelijk hetzelfde als gezond. Je snapt dat een calorie-arm dieet dat bestaat uit koeken misschien op korte termijn wel helpt om kilo’s kwijt te geraken, maar je gezondheid heeft meer nodig dan gewoon wat minder kilo’s.

Wat je eet en dus wat er in zit, heeft invloed op meer dan alleen je gewicht. Je lichaam heeft bepaalde hoeveelheden van vitamines en mineralen nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Te veel suiker eten kan op langere termijn insulineresistentie en diabetes type 2 in de hand werken, om over je tanden nog maar te zwijgen. Te veel eiwitten eten is belastend voor je nieren. Je darmen geraken waarschijnlijk volledig verstopt als je te weinig vezels eet. Ga je véél te weinig eten, gaat je metabolisme bovendien zuiniger worden.

Bovendien zijn er ook andere factoren die een invloed hebben op je vermogen om vet te verbranden én op het eetpatroon dat voor jou geschikt is. In hoeverre heb jij in het verleden al allerlei diëten gevolgd? Hoe is je lichaamssamenstelling (veel spieren of helemaal niet)? Neem je medicatie? Heb je een bepaalde lichamelijke aandoening zoals een vertraagde schildklier?

Moet ik nu calorieën gaan tellen?

Nee. In veel van de gevallen ga je al heel ver komen als je begint met gewoon gezonder te eten. Je kan hiervoor perfect de richtlijnen van de voedingsdriehoek volgen. Eet meer groenten. Kies voor volkoren graanproducten in plaats van de witte soorten. Drink water in plaats van calorierijke frisdranken of sapjes. Beperk snoep, koekjes, gefrituurde voedingsmiddelen, … Ga meer bewegen. De dingen eten die gezond voor je zijn en de dingen beperken die ongezond zijn, zullen de caloriebalans bijna automatisch in de juiste richting brengen.

Ga dus niet op een tijdelijk dieet, maar kies voor een gezonde levensstijl.

Van theorie naar praktijk: HELP!?

Hoewel de theorie op zich dus heel rechttoe, rechtaan is (eet minder dan je verbruikt en je zal afvallen), blijkt het niet zo makkelijk te zijn om het ook echt in de praktijk om te zetten. Of toch niet langdurig. Anders zouden de cijfers niet zo alarmerend zijn.

Daarom geef ik je hieronder wat tips.

Vertel me wat je eet en ik vertel je wie je bent

Ik overdrijf een beetje, maar ons eetpatroon is toch in grote mate verweven met onze identiteit.

Je eetpatroon moet bij je passen. Ben je absoluut verzot op rijst? Ga jezelf dan niet martelen met koolhydraatarm te eten. Er zijn ook culturele gewoontes, waar we niet zomaar vanaf willen stappen. Zoek dus naar een manier van eten waar jij je goed bij voelt.

“Alles-of-niks” of “Alles-met-mate”?

Als je aan sommige mensen vertelt dat ze helemaal niet meer mogen snoepen, draaien ze een knop in hun hoofd om. Ze kunnen dit dan perfect vol houden tot ze hun doel (bv. 6 kilo minder) bereikt hebben. Maar gaan ze toch eens in de fout door één snoepje te eten, dan ontsporen ze helemaal. Ze gaan alles snoepen wat los en vast hangt en hebben weken nodig om die knop terug om te draaien. Zij vinden het dus gemakkelijker zichzelf bepaalde dingen volledig te ontzeggen, dan om nu en dan toe te geven aan de snoepdrang. Dat zijn de “alles-of-niks” mensen.

Daarnaast zijn er de “alles-met-mate” mensen. Als zij kilo’s kwijt willen, blijven ze kleine porties snoep eten. Ze kunnen zich dan zonder problemen houden aan die kleine portie, zolang ze hun doel niet bereikt hebben. Dit soort mensen zou juist gaan ontsporen als je zegt dat ze volledig moeten stoppen met snoepen. Ze kunnen dan aan niets anders meer denken.

Tot welke categorie behoor jij? Ken jezelf en hou er rekening mee wanneer je besluit dat je iets aan je kilo’s gaat doen. Er is geen juiste of foute benadering, maar kies wel degene die bij jou past.

De stok achter de deur

Veel mensen die willen vermageren, hebben het moeilijk om dit helemaal alleen te doen. Ze hebben iemand nodig die hen opvolgt, kan aanmoedigen, een beetje streng wordt als ze de teugels een beetje te fel los laten, … Deze ondersteuning kan je zoeken in de vorm van een diëtist, maar het kan natuurlijk perfect een vriend(in), familielid of collega zijn. Deze persoon kan ofwel enkel aanmoedigen, ofwel ook zélf actief mee gaan doen om de eigen kilo’s aan te pakken.

Let wel op dat jullie elkaar dan ook echt ondersteunen en niet elkaars “partner in crime” worden. Als de ene geen zin heeft om te sporten, moet de ander hem juist aansporen om wél te gaan. Vaak wordt het dan eerder een gezellig onderonsje aan de bar van de sportcafetaria, of hangen jullie meer aan de kant van het zwembad te tetteren dan baantjes te trekken! Herkenbaar? Ook hier weer: ken jezelf, ken de ander en maak slimme keuzes.

Vaardigheden en inspiratie

Zelfs als je weet wàt je moet eten, kan het nog een hele klus zijn om dit praktisch te gaan toepassen, doordat je misschien vaardigheden of inspiratie mist. Misschien leerde je helemaal nooit koken. Wie weet ben je, sinds je het ouderlijk huis verliet, wel afhankelijk geworden van take-away of diepvriesmaaltijden. Of heb je juist leren koken met lekker veel boter, room en zout en heb je het gevoel dat koken zónder deze ingrediënten resulteert in oneetbare stukken karton. Sta je soms in de winkel vol twijfel voor de rekken met felgekleurde groenten te staren, omdat je geen flauw idee hebt wat je ermee aan moet vangen? Grijp je telkens naar de enige 3 gezonde recepten die je wél lekker vindt, omdat het je ontbreekt aan moed en inspiratie om andere dingen te gaan ontdekken?

Kijk eens rond je heen. Er zijn bijvoorbeeld gezonde kookboeken waarin groenten de hoofdrol spelen. Ook op tv worden tegenwoordig kookprogramma’s uitgezonden waarbij het eten niet drijft in het vet. In supermarkten vind je soms receptenfiches, waarbij alle ingrediënten zelfs rondom de fiche verzameld liggen. Roep de hulp in van mensen die je kent en die beter weten hoe het moet. Spiek bijvoorbeeld eens bij die ene slanke collega. Wat neemt zij mee als lunch? Durf tips vragen, ze zal waarschijnlijk maar al te graag willen helpen.

Beginnen is gemakkelijk, maar het vólhouden…!?

En dan zijn er nog de enthousiastelingen die in het dieet duiken als in een fris zwembad op een hete dag. Alsof ze hier al weken naar hebben uitgekeken. Ze plunderen de supermarkt en hun bankrekening, door hun keukenkasten vol te stouwen met slanke opties. Die enthousiastelingen nemen een fitness-abonnement en hullen zichzelf in een flashy sportoutfit. Oh ja, en ze vertellen ook tegen iedereen die het wil horen (en vooral tegen wie het niet wil horen), dat vanaf nu ALLES anders gaat zijn.

Houden ze het vol? SUPER! Maar vaak nemen ze van in het begin zo veel hooi op hun vork, dat het allemaal wat te veel wordt en dat ze zichzelf opbranden. Ze verliezen de moed. Ze snappen niet meer waarom ze het ook alweer belangrijk vonden om te vermageren. “Och, dat ene pakje friet mag toch wel? En die pizza? Deze week gaan we niet sporten. Die rust zal deugd doen, maar volgende week staan we er terug!”

Of toch niet? Hoe goed je bedoelingen in het begin ook waren, als je de lat te hoog legt, hou je het niet vol.

Ook wanneer je het iets kleinschaliger aangepakt hebt, kan het zijn dat je het niet volhoudt. Het doel begint te vervagen en je oude gewoontes sluipen langzaam maar zeker terug binnen in je dagelijkse leven. Stiekem en haast onopgemerkt. Zelf zwijg je ook maar stiekem tegen je omgeving over het feit dat er van je goede voornemens niets is over gebleven.

Als je dan terugkijkt op je mislukte poging, wordt je oude overtuiging bevestigd: “Zie je wel? Ik kan ook NOOIT iets volhouden!?” Alweer een deuk in je zelfvertrouwen

Verander NU

Klinkt dit allemaal net iets te herkenbaar in de oren? De kans is groot. Zoals ik zei: als het allemaal zo gemakkelijk was, hadden we nooit zulke alarmerende cijfers gekend als nu. En als het een troost mag zijn, ik heb zelf ook (meermaals) alle fouten gemaakt die ik hierboven beschreef. Maar het hoeft dus niet zo te blijven.

Je kan nu meteen twee dingen doen om ervoor te zorgen dat je motivatie overwint en dat het deze keer wél lukt.

Stel je doel scherp

Zorg ervoor dat je goed weet wat je wil bereiken en waarom. Gewoon onbezonnen op het één of andere dieet gaan, heeft geen nut. Je moet duidelijk weten wat je doel is, maar nog meer wat het voor jou betekent om dit doel te behalen.

Onderneem actie

Eet wat meer groenten. Wat meer fruit. Drink een glas water extra. Ga te voet naar de winkel. Eet dat speculaasje bij de koffie eens niet op. Elke stap telt. Zoek een gezond recept. Koop in de supermarkt eens een groentesoort die je helemaal niet kende. Ga wandelen met een vriendin in plaats van samen in de zetel te hangen. Maak vandaag nog een betere keuze. En morgen ook. En overmorgen. En de dag erna. En … you get the picture.

Hulp nodig?

Heb je het al heel vaak geprobeerd en lukt het toch niet? Misschien heb je nood aan mentale ondersteuning en een extra stok achter de deur. I’ve got your back!

 

Meer info