Er zijn zo van die dingen waarvan iedereen weet dat ze goed voor ons zijn, maar die veel mensen niet doen. Of toch niet genoeg. Voldoende slapen. Regelmatig bewegen. Genoeg groenten eten.

Vandaag wil ik het hebben over dat laatste: genoeg groenten eten. Ik schreef samen met Odile van Health & Habits een bachelorproef over de onderconsumptie van groenten. We ontdekten dat de gemiddelde Belg niet genoeg groenten eet en dat daarvoor een heleboel redenen zijn. Het merendeel van deze redenen blijkt vooral praktisch van aard te zijn. We denken er niet aan, we staan er niet bij stil, het komt er gewoon niet van.

Nochtans hebben groenten een heleboel voordelen, dus wil ik je graag helpen groenten een belangrijker plekje in jouw eetpatroon te geven.

Waarom meer groenten eten?

Groenten zijn gezond. Ze zitten boordevol vitaminen en mineralen die ons lichaam in topconditie houden. Groenten leveren bovendien nauwelijks calorieën. Ze bevatten veel vezels, wat zorgt voor een verzadigingsgevoel én je stoelgang bevordert. Wanneer je je bord en dus ook je maag vult met méér groenten, blijft er minder plaats over voor andere (soms ongezonde)voedingsmiddelen. Hierdoor zal je automatisch minder calorieën binnen krijgen. Als je wil afvallen, zijn groenten dan ook een onmisbare bondgenoot. Soep, rauwkost, gekookte of gestoomde groenten, geroosterde groenten, … Hoe meer groenten, hoe beter.

Voor de gezondheid wordt aanbevolen om minstens 300 gram groenten eten op een dag. Maar hoeveel is dat eigenlijk? Wil dat zeggen dat je vanaf nu je groenten moet gaan wegen? Nee hoor. Al is het wel interessant om eens een keertje de proef op de som te nemen. Je merkt misschien dat je eigenlijk een pak minder groenten eet, dan je dacht! De meeste mensen eten immers veel te weinig groenten. Uit de Belgische voedselconsumptiepeiling bleek dat de volwassen Belg gemiddeld slechts 138 gram groenten per dag eet.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je meer groenten eet?

De warme maaltijd

  • Vul bij de warme maaltijd de helft van je bord met groenten, een kwart met je aardappelen, rijst of pasta en een kwart met je vlees, vis of vervangproduct. Houd het interessant en combineer meerdere soorten groenten op je bord, of waarom niet: een deel warme groenten en een deel rauwkost. Zo voorkom je verveling tijdens het eten.
  • Maak er een gewoonte van in aardappelpuree steeds een extra groente te verwerken en serveer dit naast de andere groente op je bord. Iedereen denkt dan al vlug aan puree met bloemkool, broccoli, spinazie, prei, … maar je kan ook minder voor de hand liggende groenten mee in je “stoemp” verwerken, zoals rode biet, raap, rucola, venkel, …
  • Voeg standaard wat extra ui toe aan je gerechten. Rode ui, witte ui, sjalotjes, lente-uitjes, … Het zijn smaakmakers en ze zijn super gezond. Fruit ze in een beetje olijfolie of voeg ze gewoon rauw toe aan je gerecht. Zo kan je bijvoorbeeld fijngesnipperde ui toevoegen aan je gekookte aardappelen of puree vlak voor het opdienen, voor wat extra bite. Weinig tijd? Zelfs ui en knoflook kan je tegenwoordig in een fijngesnipperde diepvriesvariant vinden!

De lunch

  • Zet een simpele salade naast je broodmaaltijd. Een kleine salade is zo gemaakt. Denk aan sla, tomaat, komkommer, witloof, geraspte wortel, … Een fijne dressing erover en klaar.
  • Groenten kunnen ook perfect dienen als broodbeleg. Bijna iedereen denkt dan onmiddellijk aan het blaadje sla tussen een “smoske”, maar groenten kunnen ook perfect gebruikt worden om er een gezonde spread van te maken. Je vindt alvast enkele voorbeelden bij de recepten, maar er bestaan nog veel meer mogelijkheden. Durf creatief te zijn!

Snacken met groenten

  • Bekijk groenten niet alleen als onderdeel van de avondmaaltijd, maar snack met groenten! Haal worteltjes, cherrytomaatjes, bleekselderij en radijsjes in huis en neem standaard een portie mee naar je werk. Of zet ze op de salontafel als je ’s avonds voor de tv zit.
  • Groenten over? Maak er soep van! Zo heb je altijd een gezonde optie voor tussendoor!

Slim kopen en koken

  • Sla diepvriesgroenten in. Ze zijn vers, gezond, lang houdbaar en bovendien in kleine porties te gebruiken. Zo heb je altijd groenten in huis! Als extra voordeel geldt dat ze voorgesneden zijn, dus je hebt er nauwelijks werk aan.
  • Geen tijd? Geen excuus! Voorgesneden groenten hoef je niet meer schoon te maken en nemen dus nauwelijks tijd in beslag! Je vindt tegenwoordig een uitgebreid assortiment voorgesneden verse groenten, zoals soepgroenten, wokgroenten, rauwkost, spaghettigroenten, …
  • Ben je ‘s avonds aan het koken? Maak bewust wat meer groenten klaar dan je nodig denkt te hebben en bewaar ze voor de dag nadien. Je hebt meteen een basis voor je lunch. Prinsessenboontjes of broccoli bijvoorbeeld, zijn groenten die ook afgekoeld in een salade heel lekker zijn.

Wil je zeker weten dat je altijd genoeg groenten eet?

Schrijf je dan NU in en ontvang de Jessified weekmenu’s. Je ontvangt dan 3 maanden lang elke vrijdag een menu met VIJF recepten waarin minstens 200 gram groenten per persoon voorzien werd. Als je dan nog een soep of salade bij je lunch eet, zit je gebakken!

Bestel nu

 

Elke week een Gezond Weekmenu in je mailbox, dat is…

 Lekker en gevarieerd eten kunnen klaarmaken in een mum van een tijd

 Niet meer moeten nadenken over de eeuwige vraag “Wat eten we vandaag?”

 Gezond kunnen eten zonder tijd te moeten investeren in het nadenken over voeding

 Nieuwe recepten, producten en smaken leren kennen

 Stiekem gewicht verliezen zonder dat je er moeite voor hoeft te doen

Drie maanden lang krijg je elke vrijdag:

 Een evenwichtig samengesteld weekmenu

 Vijf recepten voor gerechten die gezond én snel én gemakkelijk zijn

 Een overzichtelijk boodschappenlijstje, zodat je zelf je boodschappen kan doen in je gebruikelijke supermarkt