Wil je gewicht verliezen? In de eerste plaats probeer ik je steeds te helpen met natuurlijke, gezonde voeding. Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van mijn cliënten hiermee geholpen zal zijn. Door samen te werken aan verschillende aspecten van een gezonde levensstijl, wordt een evenwichtig eetpatroon haalbaar.

In sommige gevallen kan een proteïnedieet onder deskundige begeleiding van een diëtist een (tijdelijk) alternatief zijn. Met een proteïnedieet (ook wel eiwitrijk dieet of koolhydraatarm dieet genoemd), worden je vetreserves verbruikt, terwijl je spiermassa behouden blijft. Zo kan je op een snelle, maar verantwoorde manier gewicht verliezen.

Waarom proteïnediëten soms niet werken

Over proteïnediëten wordt wel eens gezegd dat ze niet werken, of dat de kilo’s nadien dubbel en dik terug komen. Dit kan enkele oorzaken hebben:

  • producten die vrij verkrijgbaar zijn in allerlei winkels of via internet, zijn niet altijd evenwichtig samengesteld. Ze bevatten bijvoorbeeld nog te veel koolhydraten (vaak in de vorm van suiker) en/of te weinig eiwitten;
  • men vindt het moeilijk vol te houden en geeft halverwege het dieet op;
  • tijdens het dieet worden soms per ongeluk dingen gegeten of gedronken die niet passen in het dieet en die gewichtsverlies tegengaan;
  • vaak hervalt men na het dieet terug in dezelfde ongezonde levensstijl die het overgewicht ooit veroorzaakte. Natuurlijk zal het gewichtsverlies dan niet behouden blijven.

Hoe een diëtist ervoor kan zorgen dat een proteïnedieet wél werkt

De resultaten zullen dankzij een diëtist beter én blijvend zijn, door:

  • het voorzien van kwalitatieve producten;
  • het vermijden van tekorten (vitamines, mineralen);
  • het bieden van mentale steun, zodat het dieet volgehouden wordt;
  • het geleidelijk aan begeleiden naar een volwaardige en gezonde voeding.

Een proteïnedieet omvat verschillende fases, waarin je gaandeweg meer gewone, gezonde voeding leert opnemen in je voedingspatroon. Het uiteindelijke doel is niet enkel gewichtsverlies, maar ook een gezond eetpatroon dat je de rest van je leven kan volhouden. Hierdoor zal je gewicht niet zomaar opnieuw toenemen.

Wanneer kan je een proteïnedieet volgen?

Het proteïnedieet is geschikt:
  • als je het gevoel hebt dat je er met gezonde voeding alléén niet lijkt te komen, of toch niet snel genoeg naar jouw gevoel;
  • als je om medische redenen op een korte tijd veel kilo’s moet kwijt geraken (bijvoorbeeld als voorbereiding op een operatie);
  • als je veel kilo’s wil kwijtspelen en een manier zoekt om de eerste kilo’s op een korte tijd te verliezen, zodat je daarna gemotiveerd bent om verder te doen.

Twee methodes: voor ieder wat wils

Er zijn veel verschillende producten en methodes op de markt. Zelf koos ik voor twee methodes die elk hun eigen sterktes hebben.

Afhankelijk van je doelstellingen en je persoonlijke voorkeur, kies je voor de vervangmaaltijden van EQ3 of voor een echt proteïnedieet, waarbij ik vooral gebruik maak van Pro10, aangevuld met enkele producten van andere merken.

Tijdens je eerste consultatie overlopen we de eigenschappen van elke methode en besluiten we zo samen welke methode het meest past bij jou.

Het proteïnedieet

Bij een proteïnedieet is het typisch de bedoeling dat je in ketose gaat. Je eet tijdelijk geen producten rijk aan koolhydraten meer,  dus geen fruit, aardappelen, rijst, pasta, brood, … Hierdoor wordt de inname van koolhydraten zo laag, dat je lichaam niet anders kan dan vet verbranden om je cellen toch van energie te voorzien. Bij dit proces worden bepaalde zuren (“ketonen”) geproduceerd, waar de naam “ketose” dus vandaan komt.

Als je het dieet juist aanpakt, kan je heel efficiënt vet verbranden. Omdat ieder lichaam anders is, wordt er tijdens de consultaties op individuele basis gekeken welke hoeveelheid koolhydraten en eiwitten je best kan innemen. Dit wordt steeds bijgestuurd op basis van je ervaringen, maar ook je resultaten. Dankzij de BIVA-meting kunnen we immers nauwgezet opvolgen hoe je lichaamssamenstelling evolueert tijdens het dieet.

Zo kan je een optimaal resultaat bereiken en toch genoeg energie hebben om eventueel fysieke arbeid of sport te kunnen uitvoeren.

proteïnedieet pro10 zonhoven

Ik heb voor dit dieet specifiek gekozen voor de productlijn van Pro10, omdat de firma een ongelooflijk groot aanbod heeft, gaande van desserts, tot dranken, warme maaltijden, soepen, repen, shakes en nog veel meer. Zelfs chips ontbreken niet in het assortiment!

Lekker, gemakkelijk en doeltreffend. Soms is dat gewoon eventjes wat je nodig hebt!

Vervangmaaltijden van EQ3

Wil je een andere aanpak, kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van de vervangmaaltijden van EQ3. Elke vervangmaaltijd bevat alle vitamines, mineralen en spoorelementen die je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Zelfs wanneer je al je gewone maaltijden vervangt door één van de vervangmaaltijden, ben je nog steeds zeker van een volwaardige aanbreng van voedingsstoffen.

De producten bevatten hoogwaardige eiwitten (rijk aan het aminozuur leucine), waardoor je kan afvallen zonder spiermassa te verliezen. Doordat ze laag zijn in koolhydraten beperk je schommelingen van je bloedsuikerspiegel, zodat je vet gaat verbranden. Er wordt gewerkt met vezels die je helpen verzadigen, die een gunstige werking hebben op de werking van je darmen én die bovendien een positieve invloed hebben op je cholesterol.

EQ3 biedt een ruim assortiment aan producten, gaande van shakes, soepen en repen, tot pannenkoeken en wraps. Lees meer over de producten via de website van Equilibre3.

Mijn eigen ervaring met EQ3

Ik ging ook zélf de uitdaging aan! Lees er meer over in het volgende artikel:

gewicht verliezen met vervangmaaltijden

Wil je meer info over één van deze methoden? Stuur me een mailtje, of maak meteen een afspraak in mijn agenda.

 

Maak meteen een afspraakin mijn online agenda