Suikeranalyse

Krijg vat op de werking van jouw lichaam

Waarom een suikeranalyse?

Elk lichaam is anders.

Wat voor de ene persoon werkt, werkt daarom niet voor jou. Wil jij inzicht krijgen in de impact van jouw levensstijl op jouw lichaam en hoe we dit kunnen optimaliseren, dan kan een suikeranalyse enorm zinvol zijn.

Dankzij de suikeranalyse gaan we o.a. meten:

  • hoe jouw lichaam reageert op wat je eet en drinkt (je maaltijden, tussendoortjes, maar ook alcohol, koffie, frisdrank, …): veroorzaakt het een hoge suikerspiegel en daarmee vetopslag, of zorg je door de juiste voeding in de juiste verhoudingen net voor vetverbranding?
  • wat de impact is van beweging op jouw lichaam: is het type van inspanning aangepast aan jouw doel (afslanken, spieropbouw, prestatie, …)? Op welk moment sport je best?
  • in hoeverre zorg je  momenteel voor de juiste brandstof voor eventuele sportieve prestaties of voldoende energie om je fysiek actieve job uit te oefenen?

Meer details waarom dit zinvol is, vind je verderop op deze pagina.

Hoe verloopt deze analyse?

De analyse duurt in totaal 2 weken. Tijdens deze 2 weken hebben we 3 afspraken. Deze kunnen zowel in de praktijk in Zonhoven, als online doorgaan.

1. Plaatsen van de sensor

Tijdens de eerste afspraak doen we een korte intake: we noteren enkele belangrijke gegevens die relevant kunnen zijn voor het interpreteren van jouw analyse. We plaatsen samen de suikersensor op je bovenarm, wat geheel pijnloos is. We verbinden deze sensor met een app op jouw gsm en met een portaal waarin wij jouw metingen kunnen raadplegen.

We maken ook even een WhatsApp gesprek aan, zodat je tussentijds eventuele vragen kan stellen over het gebruik van de sensor.

Vanaf nu start de eerste testweek.

Eerste testweek

Tijdens deze week gedraag je je zoals gewoonlijk: je eet en drinkt wat je anders ook zou eten en drinken, neemt je gewone sportactiviteiten op, gaat verder niet speciaal rekening houden met de sensor. Ga je regelmatig op restaurant bijvoorbeeld, doe dit dan ook tijdens de testweek. De bedoeling is een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld te krijgen van hoe jouw lichaam reageert op jouw huidige eetpatroon. Ga dus zeker niet bewust veel gezonder leven dan je normaal zou doen!

Opgelet: slaag je er al een tijdlang niet in succesvol gewicht te verliezen, hoewel je alles "juist" doet, doe dan tijdens deze week wél alles wat je normaal zou doen om gewicht te verliezen. Zo kunnen we inschatten waar het eventueel toch nog misloopt, ondanks gezonde eetgewoonten.

In de app noteer jij simpelweg wat je eet en drinkt, en of je aan lichaamsbeweging gedaan hebt. Geen stress: we vragen je niet om alles te gaan afwegen!

Intussen kijken wij mee via het portaal, zodat we een persoonlijk advies kunnen formuleren tegen je volgende afspraak.

2. Evaluatie + Advies

Nadat je de sensor ongeveer een weekje gedragen hebt (minstens 4, max 7 dagen), hebben we een tweede afspraak. We gaan nu jouw meetgegevens bespreken, die we gedurende de voorbije periode geanalyseerd hebben.

Je ontvangt een uitgebreid rapport van jouw gegevens, dat we toelichten zodat jij jouw resultaten ook begrijpt. Je krijgt daarnaast ook een persoonlijk advies mee, gebaseerd op jouw meetresultaten. Daarnaast ontvang je eveneens een extra bundel met informatie over gezonde voeding en productlijsten met gezonde voedingsmiddelen die je kunnen helpen bij het bereiken van je doelen.

Na deze afspraak start je tweede testweek.

Tweede testweek

Nu ga je aan de slag met het advies. Je past je voeding aan qua timing, productkeuze, verdeling van de verschillende voedingsmiddelen binnen je maaltijd, ... Daarnaast ga je op een haalbare manier extra beweging toevoegen of je beweging aanpassen naar een ander moment of een ander niveau (meer of minder intensief, al naargelang je doelen).

Al na 1 dag zie je zélf de effecten op je metingen (en hoogstwaarschijnlijk voel je ze zelfs al!), maar je houdt deze aanpassingen gedurende de volledige 2de week vol.

Je blijft intussen registreren wat je eet, drinkt en of je beweegt, zodat we duidelijk kunnen zien welke aanpassingen welke gevolgen hebben.

3. Eindevaluatie

Samen bekijken we het effect van de aanpassingen op jouw metingen. Je krijgt opnieuw een duidelijk rapport mee van deze tweede week. We kunnen hier mooi het verschil zien met de eerste week! Indien nodig, kunnen we eventueel nog extra aandachtspunten aanduiden, die jou kunnen helpen om je lichaam nog meer te ondersteunen.

Doordat je met eigen ogen ziet wat simpele aanpassingen aan jouw levensstijl kunnen doen voor jouw lichaam, werkt dit ontzettend motiverend. Je begrijpt beter wat jouw lichaam doet én waarom, zodat je er handig op kan inspelen.

De aanpassingen die je doorvoerde kan je meenemen naar de toekomst: zo werk je aan een fitter en gezonder lichaam. Kleur je toch eens buiten de lijntjes (wat geheel normaal is), snap je beter hoe je hierop kan inspelen. Zo kom je tot een evenwichtige levensstijl die je levenslang kan volhouden.

Tarief

Het volledige suikeranalyse traject bestaat uit:

  • intakegesprek
  • aankoop sensor
  • beschikbaarheid via WhatsApp gedurende de hele testperiode
  • verwerking meetdata week 1
  • gesprek met daarin evaluatie + persoonlijk advies
  • rapport van week 1
  • informatie over gezonde voeding
  • productlijsten
  • verwerking meetdata week 2
  • laatste gesprek met eindevaluatie + extra advies indien nodig
  • rapport van week 2 
 

Het tarief voor het volledige traject bedraagt normaal €319. 

Ben je reeds in begeleiding en heb je een lopend traject, dan wordt het tarief van de 3 consultaties afgetrokken en betaal je slechts €214.

Is de suikeranalyse iets voor mij?

Er zijn verschillende situaties waarin een suikeranalyse heel wat nuttige informatie kan opleveren:

  • je hebt overgewicht of obesitas en wil slanker, fitter, gezonder worden. De suikeranalyse geeft dan een goed beeld van welke aanpassingen zeker nodig zullen zijn om jouw doelen te bereiken. Doordat je in de 2de testweek meteen de resultaten ziet van je aanpassingen, werkt dit enorm motiverend.
  • je wenst af te vallen, maar je hebt het gevoel dat dit niet lijkt te lukken, hoewel je best al veel inspanningen levert. Via de suikeranalyse komen we erachter waar je eventueel toch nog enkele aanpassingen kan doen, zowel qua voeding, als qua beweging. Zijn er belemmerende factoren zoals overmatige stress, kan dit ook naar voren komen.
  • je sport graag en veel en wil inzicht hebben in hoe jouw lichaam reageert op de verschillende soorten trainingen. De suikeranalyse maakt ook duidelijk hoe je op de juiste manier kan zorgen voor brandstof/bouwstoffen (voor, tijdens én na de training), zodat je optimaal presteert en goed herstelt
  • je hebt (al een tijdje) diabetes type 2, maar je bent niet zo goed geregeld. Je wil nóg beter inzicht krijgen in hoe je je HbA1c kan verbeteren.

Maar waarom? Wat is de impact van mijn suikerspiegel op mijn gewicht en gezondheid?

Waarom doen we deze analyse? Waarom is mijn suikerspiegel belangrijk? 

Daarvoor keren we even helemaal back to basics…

Glucose is dé brandstof waar jouw lichaam op functioneert. De cellen in de verschillende weefsels in je lichaam zetten glucose om in energie.  Je suikerspiegel (of glycemie) geeft weer hoeveel glucose er op een gegeven moment in je bloed aanwezig is.

Verschillende factoren hebben een invloed op je suikerspiegel: niet alleen je voeding, maar ook beweging, stress, slaap, medicatie, alcohol, bepaalde hormonen,… Deze factoren doen je suikerspiegel stijgen of dalen.

Stijgende bloedsuikerspiegel

Wanneer je bloedsuikerspiegel stijgt boven een bepaald niveau, maakt je lichaam insuline aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat de glucose in de lichaamscellen terecht komt, waar het kan dienen als brandstof. Overtollige glucose die op dat moment niet nodig is als brandstof, wordt opgeslagen voor later. Dit kan enerzijds in de vorm van glycogeen (aan elkaar geschakelde glucose-moleculen), en anderzijds in vetweefsel. Aangezien de voorraad glycogeen die kan opgeslagen worden vrij beperkt is, zal een grote overschot aan glucose dus vaak omgezet worden in vet.

Dalende bloedsuikerspiegel

Andersom is het ook zo dat de suikerspiegel te laag kan zakken: er is brandstof nodig, maar het lichaam krijgt op dat moment geen voeding binnen. Het lichaam reageert vervolgens door het hormoon glucagon aan te maken. Dit hormoon doet eigenlijk het tegenovergestelde van insuline: het breekt de glycogeenvoorraad weer af tot glucose, en als die leeg is, zorgt het voor de omzetting van vet in glucose. Dit laatste noemen we gluconeogenese.

Wisselwerking tussen gezondheid en suikerspiegel

Wanneer het goed loopt…

Er bestaat een duidelijke wisselwerking tussen jouw gezondheid en je suikerspiegel. In een gezond functionerend lichaam, verloopt dit doorgaans probleemloos: glucosepieken die veroorzaakt worden door het eten van een suikerrijke maaltijden, worden vlot opgevangen dankzij insuline: de suikerspiegel keert vrij snel terug naar zijn “baseline”. Ook andersom weet het lichaam vrij snel glucose vrij te zetten om je van energie te voorzien, mocht je toch niet (tijdig) eten.

Wanneer het niet meer goed loopt… 

Er zijn echter steeds meer mensen bij wie dit proces niet meer zo vlot verloopt. Factoren die dit veroorzaken kunnen soms genetisch zijn van aard zijn of je hebt diabetes type 1, wat eigenlijk een auto-immuunziekte is. Mensen met diabetes type 1 zijn afhankelijk van externe toediening van insuline en gebruiken de suikeranalyse om te weten hoe veel insuline er moet toegediend worden.

Veel vaker echter ligt een ongezonde levensstijl aan de basis van een minder goede suikerverwerking. Eet je bijvoorbeeld systematisch veel suikerrijke producten of geraffineerde granen (wit brood, witte pasta, koekjes, …),  neem je systematisch meer energie in dan je nodig hebt, en heb je een weinig actieve levensstijl, zal je lichaam erg vaak insuline moeten vrijzetten om je suikerspiegel toch stabiel te houden en de glucose weg te transporteren uit het bloed. Aangezien al deze glucose vaak niet nodig is als energie en aangezien de voorraad suiker die het lichaam kan opslaan beperkt is, wordt deze overtollige brandstof dus omgezet in vetmassa.

En dan zijn we helaas vertrokken…

Wanneer echter keer op keer insuline wordt vrijgezet, worden de cellen steeds minder gevoelig voor insuline. Je kan het vergelijken met een schroef die verslijt wanneer je er telkens opnieuw aan draait met een schroevendraaier: op een bepaald moment kan je de schroef niet meer losdraaien. Dit laatste noemen we insuline-resistentie, de voorbode van diabetes type 2.

De glucose geraakt door de insuline-resistentie minder goed de cellen in. De suikerspiegel blijft hierdoor hoger dan gezond is én het lichaam maakt steeds méér insuline aan in een poging de suikerspiegel tóch te doen zakken en de cellen van brandstof te voorzien. Het lastige is dat dit een zichzelf versterkend effect is: hoe meer insuline er circuleert, hoe meer insuline-resistentie en hoe zwaarder iemand wordt …  maar hoe zwaarder iemand is, hoe groter de kans op insuline-resistentie.

Een permanent verhoogde bloedsuikerspiegel die niet behandeld wordt, geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten, maar kan ook de nieren, ogen en zenuwen aantasten. Heb je reeds diabetes type 2 ontwikkeld, ben je vermoedelijk onder begeleiding van een arts, waarbij een combinatie van medicatie en levensstijlaanpassingen nodig zullen zijn om gezond te blijven.

Andere nadelen van een verstoorde suikerhuishouding

Je hoeft echter geen diabetes te ontwikkelen om hinder te ondervinden van een verstoorde suikerhuishouding.

Het kan zorgen voor:

  • moeite om af te vallen,
  • steeds een hongergevoel hebben,
  • vermoeidheid of futloosheid,
  • hoofdpijn,
  • moeite met concentreren,

Goed nieuws!

In welk stadium je je ook bevindt: met de juiste aanpassingen aan je levensstijl, kunnen we ongelooflijk veel bereiken. Sommige cliënten met diabetes type 2 wisten zelfs volledig hun medicatie af te bouwen, maar we hebben vooral veel cliënten geholpen die zich fitter voelden, die beter sliepen, die eindelijk overtollige kilo’s wisten kwijt te spelen, …

Dankzij de suikeranalyse hebben we nu een extra tool in handen om het advies af te stemmen op jouw gewoontes en op hoe jouw lichaam precies reageert op voeding en beweging. Doordat je meteen met eigen ogen ziet welke impact simpele aanpassingen kunnen hebben op je suikerspiegel, begrijp je beter waaróm deze aanpassingen voor het verschil zorgen én krijg je de bevestiging dat je goed bezig bent!

Een motivatieboost van jewelste!  

Plan hier je intake voor de suikeranalyse!