fbpx

Hack Your Health: Meer vezels

Wist jij dat peulvruchten bomvol gezonde stoffen zitten? Peul-watte? Peulvruchten! Planten waarvan we de peulen of de zaden in peulen van opeten. Studies toonden echter aan dat niet alle peulvruchten dezelfde gezondheidseffecten hebben, waardoor er bepaalde uitzonderingen zijn. Zo zijn bv. prinsessenbonen en snijbonen geen peulvruchten maar groenten en pinda’s rekenen we tot de familie van de noten. Kikkererwten, linzen, bruine bonen en sojabonen bv., zijn daarentegen wel peulvruchten.

Peulvruchten bevatten veel vezels en eiwitten (die zorgen voor een langere verzadiging). Vezels hebben daarbij nog eens een positieve invloed op onze LDL-cholesterol (aka slechte cholesterol) waardoor ons risico op hart- en vaatziekten verkleind wordt. Deze bron van eiwitten kan je prima gebruiken als vleesvervanger.

Enkele tips

Hoe doe je dit nu? Hieronder enkele tips.

✔Vervang eens een deel van je pasta door kikkererwten- of linzenpasta. Beide varianten verkrijgbaar in Albert Heijn & Colruyt.

✔Beleg je boterham met hummus of bonenspread.

✔Soep met balletjes? Peulvruchtenballetjes! Voeg op het einde van de bereiding van je soep en blik kikkererwten of zwarte/kidney bonen toe. Ze geven een krokante touch en langere verzadiging.

✔Maak eens de vegetarische variant klaar. Chili sin carne of spaghetti met quorn gehakt.

✔Rooster kikkererwten in de oven met wat chilipoeder, gerookt paprikapoeder, komijn en zout en je hebt het gezonde broertje van croutons!

Hoe verhoog jij je vezelinname?

Wil je meer?

Heb jij nood aan meer inspiratie? Mis je wat creativiteit en/of tijd om iets gezond klaar te maken? Dan is ons gezond weekmenu zeker iets voor jou! Je ontvangt elke week een menu met 5 gezonde én lekkere recepten. Gevarieerd, evenwichtig samengesteld en rekening houdend met het seizoen. Voor slechts 19,99 euro voor 3 maanden krijg jij elke week 5 recepten!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on pinterest

Over Jessica

Hey, ik ben Jessica

Nadat ik zelf jarenlang vocht met de weegschaal en met een negatief zelfbeeld, leerde ik houden van mijn lichaam en ontwikkelde ik een gezonde relatie met eten. Omdat ik andere mensen hierbij wilde helpen, schoolde ik me om tot diëtiste en startte ik mijn eigen praktijk. Omdat ook het mentale stuk erg belangrijk is, ben ik intussen contextueel gedragstherapeut in opleiding.

In 10 stappen naar een gezond gewicht

Om je alvast op weg te zetten, schreef ik een gratis e-book! Vul je gegevens in om het e-book te ontvangen!

Verlies geen tijd,
maar kilo's

we can do it together

Ja, ik wil de recepten graag ontvangen

Vul hieronder je gegevens in om de receptenbundel in je mailbox te ontvangen. Vind je de mail niet meteen terug? Check zeker je spam- of reclamefolder!

Ja, ik wil op de wachtlijst

Vul hieronder je gegevens in om je vrijblijvend op de wachtlijst te zetten voor het Cut The Crap programma. Je krijgt dan als eerste alle info als er opnieuw een ronde georganiseerd wordt.

Je staat op de wachtlijst!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw afspraak in te plannen!

You've got mail!

Vind je de mail niet meteen terug? Check dan even je spam- of reclamefolder!

Maak je afspraak voor online advies

Wachtlijst Jessica

Jessica neemt momenteel geen nieuwe cliënten aan. Je kan je echter wel op de wachtlijst zetten. We nemen dan contact met je op van zodra je afspraak kan ingepland worden. 

Maak je afspraak voor een duo-intake

Boek nu je gratis proefsessie voor de bodysculptor

Maak een afspraak voor een kind

Ja, ik wil dit gratis E-book

Vul hieronder je gegevens in om het gratis e-book in je mailbox te ontvangen. Vind je de mail niet meteen terug? Check zeker je spam- of reclamefolder!