fbpx

Hack your health: meer fruit & groenten PART 1

Het is niet altijd gemakkelijk om elke dag je portie groenten binnen te krijgen. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten ligt rond de 300 g per dag en dat is niet min als je hier geen extra aandacht aan besteedt. Onze hoofdmaaltijd bestaat vaak uit iets van aardappelen/rijst/pasta met een stukje vlees/vis/vegetarisch alternatief met een portie groenten. Wisten jullie dat het daar niet hoeft op te houden? Je kan daarnaast nog stiekem groenten toevoegen aan je koolhydraatbron! Puree maak ik bijvoorbeeld standaard met groenten in, een portie pasta kan deels vervangen worden door courgetti, net zoals een deel van je rijst plaats kan maken voor bloemkoolrijst.  

Moeten we koolhydraten dan vermijden?

Zijn koolhydratenbronnen zoals aardappelen en pasta dan ongezond? Nee helemaal niet, sterker nog, ons lichaam heeft koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Wel is het zo dat we vaak meer dan voldoende brood, rijst, etc. eten en veel te weinig groenten op dagdagelijkse basis. Dan is dit een ideale manier om je groentetekort aan te vullen! Probeer eens de frietjes die je koopt zelf te maken en deels te vervangen door groenten. Zo heb je een variatie in kleur, smaak en voedingsstoffen! Win-win-win dus! 😀  

Tips bij het maken van groentefrietjes

  • Kies groenten uit die jij lekker vindt! Ik vind het lekker om frietjes te maken van zoete aardappel, wortel, pastinaak en knolselder.  
  • Spoel de zetmeelrijke varianten (aardappel, zoete aardappel) eerst eens af onder de kraan en dep ze dan droog. Op deze manier worden ze iets krokanter. 
  • Je kan ook met behulp van een sprayflacon wat olie op de frietjes spuiten voordat ze de oven in gaan. Ze zullen wel minder krokant worden op deze manier, maar qua smaak geeft het weer een iets andere dimensie.  
  • Kruid je frietjes af! Ik gebruik zelf graag zout, (cayenne)peper, komijn of Provençaalse kruiden.  

 

Hoe zorg jij ervoor dat je genoeg groenten eet? 

Wil je meer?

Heb jij nood aan meer inspiratie? Mis je wat creativiteit en/of tijd om iets gezond klaar te maken? Dan is ons gezond weekmenu zeker iets voor jou! Je ontvangt elke week een menu met 5 gezonde én lekkere recepten. Gevarieerd, evenwichtig samengesteld en rekening houdend met het seizoen. Voor slechts 19,99 euro voor 3 maanden krijg jij elke week 5 recepten!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on pinterest

Over Jessica

Hey, ik ben Jessica

Nadat ik zelf jarenlang vocht met de weegschaal en met een negatief zelfbeeld, leerde ik houden van mijn lichaam en ontwikkelde ik een gezonde relatie met eten. Omdat ik andere mensen hierbij wilde helpen, schoolde ik me om tot diëtiste en startte ik mijn eigen praktijk. Omdat ook het mentale stuk erg belangrijk is, ben ik intussen contextueel gedragstherapeut in opleiding.

In 10 stappen naar een gezond gewicht

Om je alvast op weg te zetten, schreef ik een gratis e-book! Vul je gegevens in om het e-book te ontvangen!

Verlies geen tijd,
maar kilo's

we can do it together

Ja, ik wil de recepten graag ontvangen

Vul hieronder je gegevens in om de receptenbundel in je mailbox te ontvangen. Vind je de mail niet meteen terug? Check zeker je spam- of reclamefolder!

Ja, ik wil op de wachtlijst

Vul hieronder je gegevens in om je vrijblijvend op de wachtlijst te zetten voor het Cut The Crap programma. Je krijgt dan als eerste alle info als er opnieuw een ronde georganiseerd wordt.

Je staat op de wachtlijst!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw afspraak in te plannen!

You've got mail!

Vind je de mail niet meteen terug? Check dan even je spam- of reclamefolder!

Maak je afspraak voor online advies

Wachtlijst Jessica

Jessica neemt momenteel geen nieuwe cliënten aan. Je kan je echter wel op de wachtlijst zetten. We nemen dan contact met je op van zodra je afspraak kan ingepland worden. 

Maak je afspraak voor een duo-intake

Boek nu je gratis proefsessie voor de bodysculptor

Maak een afspraak voor een kind

Ja, ik wil dit gratis E-book

Vul hieronder je gegevens in om het gratis e-book in je mailbox te ontvangen. Vind je de mail niet meteen terug? Check zeker je spam- of reclamefolder!