Wie gisteren in de loop van de dag op Facebook kwam, zag het frappante bericht wellicht passeren. Een staaltje van gebrek aan respect. Een zelfverklaarde voedingsspecialist (van Herbalife) stuurde iemand een privébericht met de boodschap dat hij mensen met overgewicht aan het toevoegen was om te kijken of ze geen interesse hadden in een gratis proefpakket “gezond detoxen”. De vrouw reageerde (ongelooflijk beleefd, als je het mij vraagt), dat zijn insinuatie haar niet bepaald kon overtuigen van zijn aanbod gebruik te maken. Alsof zijn initiële bericht niet onprofessioneel genoeg was, volgde er een totaal respectloze “Tja, blijf dan dik hé”.
De ongefilterde effecten van social media
We voelen ons blijkbaar nogal onaantastbaar, veilig achter ons schermpje. Je hoeft maar de reacties op een willekeurig nieuwsbericht te lezen om te concluderen dat beleefdheid en respect online niet nodig lijken te zijn. Niet alleen onderling wordt er vaak zeer onbeschoft met elkaar omgegaan, ook bijvoorbeeld beroemdheden worden niet gespaard.
Meningen worden zonder filter verkondigd op allerlei kanalen. Volg eens een bericht op Facebook over een optreden van een kandidaat van The Voice en verbaas je gerust over alle manier waarop sommigen het nodig vinden de kandidaat met de grond gelijk te maken.
De rol van professionals in de gezondheidszorg: respect voor de gezondheid
Wat iemand doet in zijn vrije tijd, is natuurlijk zijn zaak. Als iemand een ander op een brutale manier aanspreekt over zijn (over)gewicht, kunnen we dat schandalig of uiterst jammer vinden, maar daar blijft het bij. In het echte leven zou de persoon uit het Facebook-bericht waarschijnlijk niet zo’n grote mond hebben durven opzetten, maar online is de drempel blijkbaar een stuk lager, of zelfs onbestaand.
Alleen is er in dit geval wel een verschil. Deze persoon vertegenwoordigde het merk Herbalife en hij stelde zich voor als “voedingsspecialist”. Hoewel deze titel niet beschermd is en dus weinig waarde heeft, ga je er toch vanuit dat zo iemand respect heeft voor zijn potentiële patiënten/cliënten. Of zijn het klanten? Daar wringt eigenlijk al meteen het schoentje. Iemand die een centje wil bijverdienen en daarbij kiest voor een MLM product zoals er tegenwoordig wel meer zijn, is geen gezondheidsprofessional. Hoe goed zijn intenties mogelijk ook zijn.
Gezondheidsprofessionals* hebben een belangrijke rol omdat ze letterlijk de gezondheid van hun patiënten/cliënten in handen hebben. Een belangrijk luik van gezondheid is ook het mentale aspect. (Over)gewicht is vaak een “gewichtige” zaak. Velen voelen zich niet gelukkig met de overtollige kilo’s. Iemand met overgewicht krijgt soms te maken met discriminatie en stigmatisering, zo schrijft de Nederlandse Obesitas vereniging.
Iemand persoonlijk aanspreken op zijn of haar gewicht en een waardeoordeel hierover uitspreken is dus not done. Ook niet online. En al zeker niet door iemand die met de gezondheid van mensen bezig is. We kunnen alleen maar hopen dat de “voedingsspecialist” van Herbalife voortaan wat meer respect aan de dag gaat leggen.
*Professionals in de gezondheidszorg zijn erkend door het RIZIV. Ze hebben een erkend diploma en zijn gemachtigd om het beroep uit te beoefenen van bijvoorbeeld arts, kinesist, logopedist, … en ook diëtist. Er zijn deontologische codes verbonden aan het uitoefenen van beroepen in de gezondheidszorg.